ASK
#onderzoek #advocacy
#jongeren #empowerment #seksualiteit
ACHTERGROND
In veel landen zijn er geen speciale programma’s of diensten voor jongeren als het gaat om seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR). En dat terwijl de gevolgen van gebrekkige kennis of middelen enorm kan zijn. Meisjes die ongewenst zwanger raken en hun ongeboren kind behouden, kunnen in Ghana bijvoorbeeld niet meer naar school. Het ASK programma van Rutgers in Ghana, i.s.m. hun lokale partner PPAG, was erop gericht om jongeren toegang tot SHRH kennis en diensten te verschaffen.
VRAAG
Hoe kunnen jongeren in Ghana vaardigheden aanleren om beleid te beïnvloeden?
AANPAK
Via een photovoice advocacy workshop werden jongeren gevraagd hun persoonlijke verhalen te delen over de impact van (gebrek aan) toegang tot SGRG. Jongeren gingen in hun lokale omgeving op zoek naar beelden die het belang van toegang hebben tot kennis of middelen over seksualiteit of voorbehoedsmiddelen konden illustreren. Via verschillende discussierondes werd door de jongeren een selectie beeldverhalen uitgekozen om hun boodschap te illustreren. Deze werden tijdens een afsluitende tentoonstelling getoond aan verschillende beleidsmakers en andere belanghebbenden.
RESULTAAT
Tijdens de tentoonstelling waren beleidsmakers, journalisten en religieuze leiders aanwezig. Voor velen van hen was het de eerste keer dat ze op de directe gevolgen en impact van het uitblijven van SRGR werden gewezen.
Zie je, er is voor iedereen een pad wat je kan kiezen. Mijn vrienden hebben naar mij geluisterd en kozen daarmee voor de geasfalteerde weg. Hadden ze anders gekozen, was de zandweg hun toekomst geweest.
Deze ervaring heeft me ertoe gebracht andere peer educators bij te brengen wat seksuele intimidatie betekent. Dat heeft de situatie voor schoolmeisjes in onze regio heel erg verbeterd.
Zie je, er is voor iedereen een pad wat je kan kiezen. Mijn vrienden hebben naar mij geluisterd en kozen daarmee voor de geasfalteerde weg. Hadden ze anders gekozen, was de zandweg hun toekomst geweest.
Deze ervaring heeft me ertoe gebracht andere peer educators bij te brengen wat seksuele intimidatie betekent. Dat heeft de situatie voor schoolmeisjes in onze regio heel erg verbeterd.
Zie je, er is voor iedereen een pad wat je kan kiezen. Mijn vrienden hebben naar mij geluisterd en kozen daarmee voor de geasfalteerde weg. Hadden ze anders gekozen, was de zandweg hun toekomst geweest.
Deze ervaring heeft me ertoe gebracht andere peer educators bij te brengen wat seksuele intimidatie betekent. Dat heeft de situatie voor schoolmeisjes in onze regio heel erg verbeterd.
Zie je, er is voor iedereen een pad wat je kan kiezen. Mijn vrienden hebben naar mij geluisterd en kozen daarmee voor de geasfalteerde weg. Hadden ze anders gekozen, was de zandweg hun toekomst geweest.
Deze ervaring heeft me ertoe gebracht andere peer educators bij te brengen wat seksuele intimidatie betekent. Dat heeft de situatie voor schoolmeisjes in onze regio heel erg verbeterd.
Zie je, er is voor iedereen een pad wat je kan kiezen. Mijn vrienden hebben naar mij geluisterd en kozen daarmee voor de geasfalteerde weg. Hadden ze anders gekozen, was de zandweg hun toekomst geweest.
Deze ervaring heeft me ertoe gebracht andere peer educators bij te brengen wat seksuele intimidatie betekent. Dat heeft de situatie voor schoolmeisjes in onze regio heel erg verbeterd.
FOTO'S EN
VERHALEN
PRESENTATIE